Autorijschool
Pompert
Eindhoven
Menu
Neem contact op

Welke bijzondere verrichtingen zijn er?

Zoals iedereen wel weet bestaat het praktijkexamen uit meer dan alleen rondrijden met een instructeur naast je. Zo zijn er een aantal bijzondere verrichtingen die je uit moet voeren tijdens het praktijkexamen. Vind je de bijzondere verrichtingen spannend? Dan is het ook mogelijk om te kiezen voor een tussentijdse toets. Tijdens dit tussentijdse examen kun je de bijzondere verrichtingen laten testen. Wanneer je deze haalt hoef je ze niet meer uit te voeren tijdens je echte examen. Maar welke bijzondere verrichtingen zijn er nou precies?  De meest voorkomende zijn:

Recht achteruit rijden

Bij deze bijzondere verrichting wordt er gekeken of je in een rechte lijn achteruit kan rijden. In de meeste gevallen heb je bij deze verrichting een stoeprand aan de rechterkant, waarbij het overige verkeer niet gehinderd mag worden. Wanneer je in een dieselauto rijdt heb je enkel aan de koppeling genoeg. Zo blijft de snelheid laag en weet je het overzicht te behouden. Rijd je in een benzine, dan zul je wat gas bij moeten geven om te voorkomen dat de auto afslaat. Probeer echter de snelheid laag te houden. Zo weet je het overzicht te behouden, en kun je makkelijker ergens op anticiperen mocht dat nodig zijn.

Bocht achteruit rijden

Deze bijzondere verrichting bestaat uit het maken van een bocht terwijl je achteruit rijdt. Deze situatie vindt plaats met een stoeprand rechts van je. Tijdens deze manoeuvre is het belangrijk om vloeiend met de bocht mee te sturen, zo blijf je evenwijdig ten opzichte van de stoeprand. Tijdens het uitvoeren van de manoeuvre is het belangrijk dat je andere weggebruikers niet hindert. Andere weggebruikers gaan ten slotte altijd voor tijdens het uitvoeren van de bijzondere verrichting.

Omkeren op de rijbaan d.m.v. 3 keer steken

Deze bijzondere verrichting bestaat uit het omkeren op de rijbaan door middel van 3 keer steken. Zo leer je om te draaien op een niet al te brede rijbaan. Bij deze manoeuvre begin je aan de rechterkant van de weg om vanuit daar de eerste steek naar links te maken. Vervolgens steek je eenmaal achteruit, om daarna nogmaals naar links te steken om dan weg te rijden. Tijdens deze bijzondere verrichting mag je de stoep wél raken. Zo maak je namelijk gebruik van de complete breedte van de weg.

Omkeren d.m.v. een halve draai

Bij deze bijzondere verrichting draait het erom dat je de auto binnen de aanwezige ruimte in één keer kunt draaien. Net als de andere manoeuvres begin je aan de rechterkant van de weg om vervolgens in één vloeiende beweging naar links te keren. Afhankelijk van de beschikbare ruimte kies je of je dit in de eerste óf tweede versnelling doet. In tegenstelling tot het omdraaien door middel van steken mag je hier niét de stoeprand raken.

De hellingproef

Bij de hellingproef wordt er gekeken of je weg kunt rijden zonder dat de auto ook maar één moment achteruit rolt. Dit doe je door gebruik te maken van de handrem. Je begint in stilstaande situatie met de handrem erop. Vervolgens ga je naar de 1e versnelling. De ingeschakelde handrem heb je vast met het knopje ingedrukt. Vervolgens zoek je het aangrijpingspunt. Wanneer je dit punt hebt gevonden geef je gas, terwijl je de handrem eraf haalt. Wanneer je al deze stappen goed hebt uitgevoerd, dan heeft de auto géén moment achteruit gerold.

Fileparkeren

De laatste bijzondere verrichting die je misschien uit moet gaan voeren is het fileparkeren. Bij deze manoeuvre parkeer je kort voor óf achter een stilstaande auto. In principe is het de bedoeling dat je de auto in een vloeiende continue beweging instuurt. Zo voorkom je dat je later nog moet corrigeren om je auto recht vóór of achter de stilstaande auto te krijgen.

Mocht je verder nog vragen hebben over de bijzondere verrichtingen, dan kun je altijd contact opnemen, wij helpen je graag verder.

Neem contact op