Cijfers en veranderingen theorie-examen

Cijfers en veranderingen theorie-examen

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dit geldt ook zeker voor het auto theorie-examen. Helaas zakken nog erg veel kandidaten de eerste keer voor hun theorie-examen. De meest gemaakte fout? Het examen wordt onderschat en er wordt te weinig geoefend. Het wel of niet slagen voor je auto theorie-examen heb je dus grotendeels zelf in de hand!

Werkelijk slagingspercentage

Vaak wordt er gezegd dat de helft van het aantal kandidaten slaagt voor het theorie-examen. Maar is dit ook zo? De cijfers van de eerste drie kwartalen van 2017 zijn bekend en geven de onderstaande percentages aan (bron CBR):

  • 1e kwartaal: 42,90%
  • 2e kwartaal: 41,14%
  • 3e kwartaal: 43,79%

Helaas blijkt dat minder dan 50% slaagt voor het theorie-examen. Wanneer we kijken naar de cijfers van de afgelopen jaren, blijkt dat het slagingspercentage ieder jaar lager wordt. Daar waar het slagingspercentage in 2013 gemiddeld 49% bedroeg, is deze begin 2015 al gezakt naar ±45%. Natuurlijk hopen we dat de stijgende lijn van het derde kwartaal in 2017 zicht verder voortzet.

Wanneer ben ik geslaagd?

De uitslag van het theorie-examen krijg je vrijwel direct. Of je geslaagd bent hangt af van het aantal fouten per onderdeel. Voor het onderdeel gevaarherkenning mag je maximaal 12 van de 25 vragen fout hebben. Het onderdeel verkeersregels en verkeersinzicht bestaat uit 40 vragen waarvan je er maximaal 5 mag fout mag hebben. Let op, het is niet mogelijk om de fouten van beide onderdelen met elkaar te compenseren!

Veranderingen theorie-examen

Het CBR doet er alles aan om het slagingspercentage te verhogen. In juli 2017 zijn ze daarom gestart met een nieuwe vorm van het examen. Dit examen geeft jou meer tijd, de mogelijkheid om vragen te markeren én de mogelijkheid om door het examen te bladeren (behalve op het onderdeel gevaarherkenning). Hierdoor kun jij, indien nodig, vragen aanpassen of overslaan. Na het invoeren van deze nieuwe theorievorm, is er een kleine stijging in het slagingspercentage tie zien (kwartaal 3).

Nieuwe vraagsoorten

Heb jij dit jaar al theorie-examen gedaan? Dan ben jij naast het nieuwe theorie-examen ook al de nieuwe theorievragen tegengekomen. Deze nieuwe vraagsoorten zijn per 1 januari toegevoegd aan het theorie-examen. Het CBR blijft het theorie-examen doorontwikkelen. Dit houdt in dat er telkens nieuwe vragen worden toegevoegd aan de databank. De vragen worden elke keer op een andere manier gesteld en bevatten steeds minder tekst. Wanneer je last hebt van concentratie- en/of leesproblemen is deze ontwikkeling erg prettig. Naast deze ontwikkelingen wordt er nu ook eindelijk bewegend beeld gebruikt. Dit heeft gezorgd voor twee nieuwe vraagsoorten: de single-sleepvraag en de hotspotvraag. Maar wat houdt dit nou precies in?

Single-sleepvraag en hotspotvraag

Bij de single-sleepvraag moet jij met jouw vinger een vinkje naar het juiste antwoord in de afbeelding slepen. Wanneer jij een hotspotvraag krijgt moet jij antwoord geven door op een afbeelding te klikken.

Om je een beeld te geven van deze nieuwe vragen heeft het CBR een korte video gemaakt. In deze video komen de nieuwe vraagstellingen voorbij.


Bezoekadres Daalakkersweg 2-140, 5641 JA, Eindhoven - Privacyverklaring
Contact Tel.: 040-2569199 / 06 464 312 40, E-mail: info@autorijschoolpompert.nl

Volg live onze twee lesauto's!

De lokatie van Peter's auto is niet bekend

✓ Je volgt nu Peter's auto

De lokatie van Kitty's auto is niet bekend

Kitty's auto volgen

Indien beschikbaar worden de lokaties elke minuut ververst